Ο διαγωνισμός στοχεύει στην προώθηση επενδύσεων σε υφιστάμενα συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) που θα εγκαταστήσουν σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, ενισχύοντας την ενεργειακή σταθερότητα και τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Κύπρου μειώνοντας το κόστος προς όλους τους καταναλωτές.
Ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα €35.000.000 και αναμένεται να διατεθεί σε διαφορετικές κατηγορίες δικαιούχων, ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα υποδειχθεί σε κάθε κατηγορία. Το σχέδιο έχει χωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες, λαμβάνοντας υπόψη οικονομικά κριτήρια ανά κατηγορία ως ακολούθως:
- Κατηγορία 1.1: Συστήματα με FiT ≤ 166 €/MWh (25 εκ. €).
- Κατηγορία 1.2: Συστήματα με FiT από 166 €/MWh έως 250 €/MWh (2.5 εκ. €).
- Κατηγορία 1.3: Συστήματα με FiT από 250 €/MWh έως 340 €/MWh (2.5 εκ. €).
- Κατηγορία 1.4: Συστήματα ιδιοκατανάλωσης (net-billing και αυτοπαραγωγής) (5 εκ. €).
Σημειώνεται ότι οι Κατηγορίες 1.1-1.3 σύμφωνα με σχετική απόφαση ΡΑΕΚ πουλούν την ενέργεια σε σταθερή ρυθμιζόμενη τιμή στον Προμηθευτή με τον οποίο είναι συμβεβλημένοι.
Δικαιούχοι είναι φυσικά και νομικά πρόσωπα (ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου) που ασκούν οικονομική δραστηριότητα στον τομέα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, σε περιοχές που είναι υπό τον Έλεγχο της Κυπριακής Δημοκρατίας και έχουν ήδη συμβάσης με ΑΗΚ Προμήθεια στην βάση προηγούμενων σχεδίων του Υπουργείου. Εξαίρεση αποτελεί η Κατηγορία Α1.4 όπου δικαιούχοι είναι όλοι οι υφιστάμενοι καταναλωτές-παραγωγοί με την μέθοδο συμψηφισμού λογαριασμών (net-billing).
Διευκρινίσεις αναφορά με τις κατηγορίες Δικαιούχων:
- Τα συστήματα που είναι ενταγμένα στην κατηγορία Συμψηφισμού Μετρήσεων (Net-Metering) ΔΕΝ καλύπτονται από το Σχεδίο.
- Οι πρώτες τρείς κατηγορίες του Σχεδίου (Α.1.1 μέχρι Α.1.3) καλύπτουν συστήματα τα οποία εντάχθηκαν σε καθεστώτα στήριξης του Υπουργείου με σταθερές τιμές πώλησης (Feed in Tariff – FiT) της Ενέργειας.
Ναι, αρκεί το συνολικό ποσό που αιτείται (πριν την έναρξη του μειοδοτικού και λαμβάνοντας υπόψη το μέγιστο ποσό κάθε κατηγορίας που δικαιούται να διεκδικήσει) να μην ξεπερνά το 25% του προϋπολογισμού κάθε κατηγορίας.
Θα γίνει μέσω ψηφιακής πλατφόρμας για όλες τις επιλέξιμες αιτήσεις. Περαιτέρω λεπτομέρειες θα δοθούν σε όλους του δικαιούχους σε μεταγενέστερο στάδιο.
Θα μεταφερθούν στην επόμενη κατηγορία. Αν περισσέψουν μετά τις τρεις πρώτες κατηγορίες, θα διατεθούν στην κατηγορία 1.4 (net-billing και αυτοπαραγωγή).
Η μειοδοτική διαδικασία θα γίνει σε σχέση με την τελική τιμή (€/kWh) που δεσμεύεται να εγχέει στο δίκτυο ο κάθε αιτών για την περίοδο που απομένει μέχρι την λήξη της ισχύς της σύμβασης του. Όσο χαμηλότερη η τιμή, τόσο υψηλότερη η προτεραιότητα. Πρότυπο σύμβασης/υπεύθυνης δήλωσης θα δημοσιευτεί πριν την έναρξη της μειοδοτικής διαδικασίας για την κατηγορία αυτή. Σημειώνεται ότι το ανώτατο όριο που υπάρχει θα θεωρηθεί ως το μέγιστο για την κατηγορία αυτή που θα μπορεί να υποβάλει ο κάθε αιτητής. Προσφορές με μεγαλύτερο ποσό από αυτό που καθορίζεται με τη ρυθμιστική απόφαση ΡΑΕΚ δεν θα γίνονται αποδεκτές.
Οι κατάλογοι των συμμετεχόντων στην μειοδοτική διαδικασία, θα είναι δημοσιευμένοι και θα περιέχουν μόνο τον μοναδικό αριθμό αίτησης και την τρέχουσα προσφορά του αιτητή. Ως εκ τούτου ο κάθε αιτητής θα είναι σε θέση να γνωρίζει τη θέση του έναντι των ανταγωνιστών του.
Αν δεν υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις αιτήσεις από ανεξάρτητες εταιρείες, ο διαγωνισμός ακυρώνεται για αυτήν την κατηγορία. Περαιτέρω, σημειώνεται ότι, σε περίπτωση που οι υποβληθείσες αιτήσεις, δεν είναι αρκετές ώστε να καλύψουν ολόκληρο τον προϋπολογισμό της κατηγορίας, τότε ο προϋπολογισμός μειώνεται αυτόματα ώστε να καλύπτει το 80% των υποβληθέντων αιτήσεων. Τυχόν περίσσευγμα θα μεταφέρεται στην επώμενη κατηφορία (αρχίζοντας από Α1.3 μέχρι Α1.1) , ενώ η κατηγορία Α1.4 θα έχει την δυνατότητα να απορροφήσει όλο τον διαθέσιμο προϋπολογισμό, νοουμένου ότι πληρούνται τα κριτήρια του σχεδίου.
- Κατηγορίες 1.1 – 1.3: Δεν καθορίζεται το μέγιστο επί των επιλέξιμων δαπανών ποσό αφού αυτό αποτελεί μέρος της διαγωνιστικής διαδικασίας.
- Κατηγορία 1.4: Έως 70% των επιλέξιμων δαπανών
(Διευκρινίζεται ότι σε όλες τις κατηγορίες, η αγορά Φωτοβολταϊκών Πλαισίων, ή άλλων τεχνολογιών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι επιλέξιμες δαπάνες).
Ναι, τα συστήματα πρέπει να συνοδεύονται από ελάχιστη αποθηκευτική ικανότητα:
- Έως 120 kW: Τουλάχιστον 2 ώρες.
- Άνω των 120 kW: Τουλάχιστον 3 ώρες.
- Συστήματα Βιομάζας ανεξαρτήτως ισχύος: Τουλάχιστον 1 ώρα, της ονοματικής ισχύς του συστήματος αποθήκευσης.
Ναι, είναι δυνατή η αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος έως και 20% της αρχικής ισχύος. Ωστόσο, αυτή η αύξηση δεν θα δικαιούται επιχορήγηση, και δεν θα επιτρέπεται η αύξηση της ποσότητας ενέργειας που διοχετεύεται στο δίκτυο σε σχέση με τις προηγούμενες παραγωγές. Ως σημείο αναφοράς, θα χρησιμοποιηθεί η καλύτερη δωδεκάμηνη περίοδος παραγωγής του σταθμού. Σε περίπτωση που παρατηρηθεί μεγαλύτερη έγχυση ενέργειας από την αναμενόμενη, δεν θα παρέχεται αποζημίωση για τις επιπλέον ώρες, και οποιαδήποτε υπερπληρωμή θα αφαιρείται από το τιμολόγιο της αμέσως επόμενης περιόδου τιμολόγησης.
- Δεν επιτρέπεται μείωση της απόδοσης του συστήματος αποθήκευσης πέραν του 2.5% ανά έτος.
- Η ετήσια απόδοση δεν πρέπει να μειωθεί κάτω από το 75% της αρχικής εγκατεστημένης χωρητικότητας για την περίοδο της σύμβασης κάθε έργου.
- Υποχρεωτική υποβολή πιστοποιητικού επιθεώρησης & συντήρησης ετησίως.
Η εγγυητική επιταγή €30.000/MW κατά την αίτηση για τις αιτήσεις που αφορούν τις κατηγορίες Α1.1-Α.1.3. Περισσότερες λεπτομέρειες στη σελίδα 21 του Σχεδίου. Σημειώνεται ότι με πρόσφατη απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου για λόγους μείωσης της γραφειοκρατίας στις περιπτώσεις όπου το πιο πάνω ποσό εγγυητικής επιστολής συμμετοχής θα είναι λιγότερο από €10.000, τότε θα καταβάλλεται μόνο το τέλος συμμετοχής (εφάπαξ ποσό) των €2.500.
- Θα δοθεί μία προειδοποίηση για συμμόρφωση.
- Αν δεν διορθωθεί το πρόβλημα, το σύστημα μπορεί να αποσυνδεθεί από το δίκτυο σε συνεννόηση με ΔΣΔ/ΔΣΜΚ
- Τυχόν ποσό χορηγίας δύναται να επιστραφεί αναλογικά στο πάγιο ταμείο του Κράτους.
- Έως 1 MW: 9 μήνες.
- Άνω των 1 MW: 12 μήνες.
Ναι, για 5 χρόνια από την τελική πληρωμή.
- Ετήσια αναφορά παραγωγής.
- Παροχή προφίλ λειτουργίας του συστήματος αποθήκευσης.
- Συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του ΔΣΜ/ΔΣΔ.
- Συμμόρφωση με τις πρόνοιες του Παραρτήματος IV του Οδηγού.
Η ισχύς του συστήματος αποθήκευσης είναι 60-120kW με ελάχιστη χωρητικότητα 2 ώρες.
Το τελικό ποσό χορηγίας καθορίζεται με βάση τη διαγωνιστική διαδικασία επί του ποσού αιτούμενης κεφαλαιουχικής ενίσχυσης που θα διεξαχθεί μετά την τελική υποβολή των αιτήσεων σε ημερομηνία που θα καθοριστεί αργότερα. Δεν απαγορεύεται στο σύστημα αυτό να ξεπεράσει τις 2 ώρες αποθήκευσης.
Η μέγιστη χορηγία ανά MWh ανέρχεται στις 100.000€. Η μέγιστη χωρητικότητα που μπορεί να χορηγηθεί είναι 3 ώρες και συνεπώς προκύπτει το 300.000/ΜW.
Όπως αναφέρεται και πιο πάνω η ελάχιστη ισχύς της αποθήκευσης είναι από 60-120kW. Εφόσον γίνεται χρήση του δικαιώματος επέκτασης του ΦΒ συστήματος κατά 20% τότε τα πιο πάνω όρια θα αλλάξουν αναλογικά. Αν η ισχύς του συστήματος αποθήκευσης παραμείνει μέχρι 120kW, τότε η ελάχιστη επιλέξιμη χωρητικότητα είναι 120kWh (60kW * ώρες), ενώ η μέγιστη επιλέξιμη δυναμικότητα για χορηγία είναι 240 kWh (120kW*2 ώρες). Αν ξεπεραστεί η ισχύς των 120kW από το σύστημα αποθήκευσης τότε η χωρητικότητα θα πρέπει να αυξηθεί στις 3 ώρες αντίστοιχα.
Παρακαλώ σημειώστε ότι, στην περίπτωση χρήσης του δικαιώματος επέκτασης της ισχύος του έργου τότε η χορηγία μειώνεται αναλογικά και γραμμικά ως ακολούθως. 0% αύξηση δυναμικότητας = 0% μείωση χορηγίας. 20% αύξηση δυναμικότητας που αντιστοιχεί με 50% μείωση χορηγίας.
Δεν παραχωρείται χορηγία ειδικά για τις μπαταρίες, η χορηγία καθορίζεται με βάση τη διαγωνιστική διαδικασία.
Δεν παραχωρείται οποιαδήποτε χορηγία για τον εξοπλισμό αναβάθμισης.
Ας θεωρήσουμε ότι η ισχύς εκφόρτωσης του συστήματος αποθήκευσης θα είναι ίση με την ισχύ έκχυσης του ΦΒ. Συνεπώς ΦΒ 120kW*120%=144kW. Συνεπώς απαιτούνται τουλάχιστον 216kWh αποθήκευση. Δηλαδή υπάρχει η δυνατότητα εγκατάστασης από 50% δυναμικότητα της ισχύς του ΦΒ Πάρκου (ελάχιστη δυναμικότητα για τρεις ώρες), ενώ η μέγιστη επιλέξιμη δυναμικότητα είναι 432kWh (144kW * 3 ώρες). Νοείται ότι υπάρχει η δυνατότητα και εγκατάστασης μεγαλύτερου συστήματος αποθήκευσης χωρίς όμως να είναι επιλέξιμες για χρηματοδότηση οι επιπλέον kWh και δυναμικότητα του συστήματος.
Η τιμή πώλησης της ενέργειας πωλείται στη βάση του υφιστάμενου συμβολαίου. Ωστόσο, το αναβαθμισμένο σύστημα δεν θα αποζημιωθεί για περισσότερη ενέργεια από αυτή που εξήγε στο δίκτυο κατά το ιστορικά καλύτερό του έτος.
Οι διαχειριστές έχουν εκδόσει ήδη τους οδηγούς τους. Παρακαλούμε όπως αποταθείτε σε αυτούς για τις τεχνικές λεπτομέριες.
Μετά από πρόσφατες διαβουλεύσεις με την Πυροσβεστική, αίρεται ο περιορισμός των 30μ. Ωστόσο, οι υπόλοιποι όροι της πυροσβεστικής θα πρέπει να τηρούνται.
Η πρόνοια αυτή για την μέγιστη δυνατή απορρόφηση από το δίκτυο απορρέει από τον απαλλακτικό κανονισμό και για αυτό περιλαμβάνεται στο κείμενο του σχεδίου. Με βάση τους υφιστάμενους όρους του ΔΣΔ/ΔΣΜΚ δεν θα επιτρέπεται η απορρόφηση από το δίκτυο για τα πρώτα 10 χρόνια λειτουργίας του. Σε περίπτωση που αυτό αποφασιστεί να γίνεται πέραν από τις καταστάσεις ΜΗ ΚΑΝΟΝΙΚΗΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ, θα επιτρέπεται να γίνει με την σύμφωνη γνώμη των δύο μερών και την έγκριση του Υπουργείου ή / και Έφορου Ελέγχου Κρατικών Ενισχύσεων.
Εφόσον δεν έχει παρέλθει δεκαετία χρήσης του συστήματος αποθήκευσης, ισχύει η πρόνοια για αποδεκτή μείωση μέχρι 2,5% ανά έτος.
Στο Σχέδιο προβλέπεται να εξασφαλίζεται μια συγκεκριμένη ελάχιστη εγγυημένη ενέργεια αποθήκευσης για τα πρώτα 10 χρονια λειτουργίιας. Η μείωση της εγγυημένης ενέργειας δεν πρέπει να ξεπεράσει τα επίπεδα που αναφέρονται. Η εγγυημένη ενέργεια ελέγχεται ετησίως κατά την διαδικασία αξιολόγησης του συστήματος αποθήκευσης και με την υποβολή σχετικού πιστοποιητικού. Εφόσον δεν επιτυγχάνεται , το ένα δέκατο (10%) του ποσού της εγγυητικής επιστολής Καλής Λειτουργείας θα παρακρατείται κάθε χρόνο. Οπως προβλέπεται στο Σχέδιο η εγγυημένη ενέργεια δύναται να διατηρείται είτε με μελλοντική αναβάθμιση της αποθηκευτικής ικανότητας (augmentation) είτε με την αρχική υπερδιαστασιολόγηση.
Διευκρινίζεται επίσης ότι η ονομαστική ισχύς του έργου παραμένει αμετάβλητη, καθώς η μέγιστη εξαγώγιμη ισχύς δεν τροποποιείται και η σύμβαση σύνδεσης διατηρείται ως έχει { Σημειώνεται ότι ο ΔΣΔ δύναται να εκδώσει επιπρόσθετους όρους σύνδεσης ανεξάρτητα των προνοιών του σχεδίου}
Δεν επιτρέπεται η αλλαγή της ισχύος των όρων σύνδεσης του υφιστάμενου σταθμού ΑΠΕ και συνεπως καμία σχετική τροποποίηση.Το σύστημα αποθήκευσης δεν θα έχει μεγαλύτερη επιτρεπόμενη ισχύ έγχυσης στο δίκτυο απο αυτή των όρων σύνδεσης του σταθμού ΑΠΕ. Συνεπώς δεν επιτρέπεται κατά την παράλληλη λειτουργία του σταθμού ΑΠΕ και αποθήκευσης έγχυση ισχύος μεγαλύτερη απο αυτή των όρων συνδεσης του σταθμού ΑΠΕ.
Για την ερώτηση αυτή θα πρέπει να απευθυνθείτε στον ΔΣΔ/ΔΣΜΚ. Βασική απαίτηση του σχεδίου είναι να παραμείνει η ισχύς της σύνδεσης ως έχει, ανεξαρτήτως της οποιασδήποτε αύξησης δυναμικότητας. Στο Σχέδιο προβλέπεται η ανανέωση μέχρι 20% της εγκατεστημένης ισχύος της μονάδας ΑΠΕ για την αντιστάθμιση των απωλειών ενέργειας. Υποχρέωση του σταθμού ΑΠΕ/αποθήκευσης είναι να μην ξεπερνάει την ισχύ έγχυσης των όρων σύνδεσης του υφιστάμενου σταθμού ΑΠΕ.
Δεν υπάρχει διαφορά, ειδικά στις περιπτώσεις έργων με 3 ώρες αποθήκευση.
Οι επενδυτικές ενισχύσεις ανά κατηγορία εξειδικεύονται κατά περίθπτωση στο κεφάλαιο 7.1 του Σχεδίου
Παρακαλώ απευθυνθείτε στον ΔΣΜΚ/ΔΣΔ.
Στην περίπτωση προσκόμισης στοιχείων αναφορικά με το σύστημα αποθήκευσης, τον κατασκευαστή, ή εγκαταστάτη, τα οποία διαφέρουν από αυτά που υποβλήθηκαν κατά την υποβολή αίτησης, τότε τα νέα στοιχεία πρέπει να είναι τουλάχιστον ισάξια/αντάξια ή καλύτερα.
Η τιμή που βρίσκεται σήμερα σε ισχύ (~11 σεντ/kWh), αποτελεί την μέγιστη τιμή πριν από τη διεξαγωγή της διαγωνιστικής διαδικασίας. Η τιμή της διαγωνιστικής διαδικασίας θα παραμείνει σταθερή για όλη την διάρκεια της υπολειπόμενης σύμβασης, ανεξάρτητα από την τιμή που θα καθορίσει η ΡΑΕΚ στο μέλλον. Σε περίπτωση που ήδη υπάρχει σύμβαση με ιδιώτη προμηθευτή η τιμή θα τύχει αναθεώρησης με βάση την μειοδοτική διαδικασία και θα υπογράφεται νέα σύμβαση με την νέα τιμή που θα καθοριστεί από την συμφωνία και θα κοινοποιείται στο Υπουργείο για να μπορεί να ληφθεί η χορηγία. Οποιοδήποτε αναθεώρηση στην σύμβαση πριν την λήξη της συμφωνίας θα θεωρείται μη τήρηση των ορών του σχεδίου και θα γίνεται κατάπτωση της εγγυητικής καλής λειτουργίας.
Το σύστημα αποθήκευσης περιλμαβάνει φυσικά battery cells and racks, κλπ.
Σε περίπτωση που το BESS Central Control Centre εφάπτεται από κάποιο από τα BESS Battery Containers θεωρείται ως ένα ενιαίο container εφόσον είναι εντός του ορίου των 100τ.μ. Είναι σαφές ότι το όριο των 100τμ αφορά μόνο τα Battery containers και όχι το ενοποιημένα Battery containers και BESS central control room. Συνεπώς, το BESS central control room θα πρεπει να βρίσκεται σε απόσταση τουλάχιστον 6μ απο τα Battery containers.