Ο διαγωνισμός στοχεύει στην προώθηση επενδύσεων σε υφιστάμενα συστήματα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ) που θα εγκαταστήσουν σύστημα αποθήκευσης ενέργειας, ενισχύοντας την ενεργειακή σταθερότητα και τη διείσδυση των ΑΠΕ στο ενεργειακό μείγμα της Κύπρου μειώνοντας το κόστος προς όλους τους καταναλωτές.

Ο προϋπολογισμός ανέρχεται στα €35.000.000 και αναμένεται να διατεθεί σε διαφορετικές κατηγορίες δικαιούχων, ανάλογα με το ενδιαφέρον που θα υποδειχθεί σε κάθε κατηγορία. Το σχέδιο έχει χωριστεί σε τέσσερις κατηγορίες, λαμβάνοντας υπόψη οικονομικά κριτήρια ανά κατηγορία ως ακολούθως:

    • Κατηγορία 1.1: Συστήματα με FiT ≤ 166 €/MWh (25 εκ. €).
    • Κατηγορία 1.2: Συστήματα με FiT από 166 €/MWh έως 250 €/MWh (2.5 εκ. €).
    • Κατηγορία 1.3: Συστήματα με FiT από 250 €/MWh έως 340 €/MWh (2.5 εκ. €).
    • Κατηγορία 1.4: Συστήματα ιδιοκατανάλωσης (net-billing και αυτοπαραγωγής) (5 εκ. €).

Σημειώνεται ότι οι Κατηγορίες 1.1-1.3 σύμφωνα με σχετική απόφαση ΡΑΕΚ πουλούν την ενέργεια σε σταθερή ρυθμιζόμενη τιμή στον Προμηθευτή με τον οποίο είναι συμβεβλημένοι.

Δικαιούχοι είναι φυσικά και νομικά πρόσωπα (ιδιωτικού ή δημοσίου δικαίου) που ασκούν οικονομική δραστηριότητα στον τομέα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από ΑΠΕ, σε περιοχές που είναι υπό τον Έλεγχο της Κυπριακής Δημοκρατίας και έχουν ήδη συμβάσης με ΑΗΚ Προμήθεια στην βάση προηγούμενων σχεδίων του Υπουργείου. Εξαίρεση αποτελεί η Κατηγορία Α1.4 όπου δικαιούχοι είναι όλοι οι υφιστάμενοι καταναλωτές-παραγωγοί με την μέθοδο συμψηφισμού λογαριασμών (net-billing).

Διευκρινίσεις αναφορά με τις κατηγορίες Δικαιούχων:

    • Τα συστήματα που είναι ενταγμένα στην κατηγορία Συμψηφισμού Μετρήσεων (Net-Metering) ΔΕΝ καλύπτονται από το Σχεδίο.
    • Οι πρώτες τρείς κατηγορίες του Σχεδίου (Α.1.1 μέχρι Α.1.3) καλύπτουν συστήματα τα οποία εντάχθηκαν σε καθεστώτα στήριξης του Υπουργείου με σταθερές τιμές πώλησης (Feed in Tariff – FiT) της Ενέργειας.

Ναι, αρκεί το συνολικό ποσό που αιτείται (πριν την έναρξη του μειοδοτικού και λαμβάνοντας υπόψη το μέγιστο ποσό κάθε κατηγορίας που δικαιούται να διεκδικήσει) να μην ξεπερνά το 25% του προϋπολογισμού κάθε κατηγορίας.

Θα γίνει μέσω ψηφιακής πλατφόρμας για όλες τις επιλέξιμες αιτήσεις.  Περαιτέρω λεπτομέρειες θα δοθούν σε όλους του δικαιούχους σε μεταγενέστερο στάδιο.

Θα μεταφερθούν στην επόμενη κατηγορία. Αν περισσέψουν μετά τις τρεις πρώτες κατηγορίες, θα διατεθούν στην κατηγορία 1.4 (net-billing και αυτοπαραγωγή).

Η μειοδοτική διαδικασία θα γίνει σε σχέση με την τελική τιμή (€/kWh) που δεσμεύεται να εγχέει στο δίκτυο ο κάθε αιτών για την περίοδο που απομένει μέχρι την λήγη της ισχύς της σύμβασης του. Όσο χαμηλότερη η τιμή, τόσο υψηλότερη η προτεραιότητα. Πρότυπο σύμβασης/υπεύθυνης δήλωσης θα δημοσιευτεί πριν την έναρξη της μειοδοτικής διαδικασίας για την κατηγορία αυτή. Σημειώνεται ότι το ανώτατο όριο που υπάρχει θα θεωρηθεί ως το μέγιστο για την κατηγορία αυτή που θα μπορεί να υποβάλει ο κάθε αιτητής. Προσφορές με μεγαλύτερο ποσό από αυτό που καθορίζεται με τη ρυθμιστική απόφαση ΡΑΕΚ δεν θα γίνονται αποδεκτές.  

Οι κατάλογοι των συμμετεχόντων στην μειοδοτική διαδικασία, θα είναι δημοσιευμένοι και θα περιέχουν μόνο τον μοναδικό αριθμό αίτησης και την τρέχουσα προσφορά του αιτητή. Ως εκ τούτου ο κάθε αιτητής θα είναι σε θέση να γνωρίζει τη θέση του έναντι των ανταγωνιστών του.

Αν δεν υπάρχουν τουλάχιστον τέσσερις αιτήσεις από ανεξάρτητες εταιρείες, ο διαγωνισμός ακυρώνεται για αυτήν την κατηγορία. Περαιτέρω, σημειώνεται ότι, σε περίπτωση που οι υποβληθείσες αιτήσεις, δεν είναι αρκετές ώστε να καλύψουν ολόκληρο τον προϋπολογισμό της κατηγορίας,  τότε ο προϋπολογισμός μειώνεται αυτόματα ώστε να καλύπτει το 80% των υποβληθέντων αιτήσεων. Τυχόν περίσσευγμα θα μεταφέρεται στην επώμενη κατηφορία (αρχίζοντας από Α1.3 μέχρι Α1.1) , ενώ η κατηγορία Α1.4 θα έχει την δυνατότητα να απορροφήσει όλο τον διαθέσιμο προϋπολογισμό, νοουμένου ότι πληρούνται τα κριτήρια του σχεδίου.

  • Κατηγορίες 1.1 – 1.3: Δεν καθορίζεται το μέγιστο επί των επιλέξιμων δαπανών ποσό αφού αυτό αποτελεί μέρος της διαγωνιστικής διαδικασίας.
  • Κατηγορία 1.4: Έως 70% των επιλέξιμων δαπανών

(Διευκρινίζεται ότι σε όλες τις κατηγορίες, η αγορά Φωτοβολταϊκών Πλαισίων, ή άλλων τεχνολογιών παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας δεν είναι επιλέξιμες δαπάνες).

Ναι, τα συστήματα πρέπει να συνοδεύονται από ελάχιστη αποθηκευτική ικανότητα:

  • Έως 120 kW: Τουλάχιστον 2 ώρες.
  • Άνω των 120 kW: Τουλάχιστον 3 ώρες.
  • Συστήματα Βιομάζας ανεξαρτήτως ισχύος: Τουλάχιστον 1 ώρα, της ονοματικής ισχύς του συστήματος αποθήκευσης.

Ναι, είναι δυνατή η αύξηση της εγκατεστημένης ισχύος έως και 20% της αρχικής ισχύος. Ωστόσο, αυτή η αύξηση δεν θα δικαιούται επιχορήγηση, και δεν θα επιτρέπεται η αύξηση της ποσότητας ενέργειας που διοχετεύεται στο δίκτυο σε σχέση με τις προηγούμενες παραγωγές. Ως σημείο αναφοράς, θα χρησιμοποιηθεί η καλύτερη δωδεκάμηνη περίοδος παραγωγής του σταθμού. Σε περίπτωση που παρατηρηθεί μεγαλύτερη έγχυση ενέργειας από την αναμενόμενη, δεν θα παρέχεται αποζημίωση για τις επιπλέον ώρες, και οποιαδήποτε υπερπληρωμή θα αφαιρείται από το τιμολόγιο της αμέσως επόμενης περιόδου τιμολόγησης.

  • Δεν επιτρέπεται μείωση της απόδοσης του συστήματος αποθήκευσης πέραν του 2.5% ανά έτος.
  • Η ετήσια απόδοση δεν πρέπει να μειωθεί κάτω από το 75% της αρχικής εγκατεστημένης χωρητικότητας για την περίοδο της σύμβασης κάθε έργου.
  • Υποχρεωτική υποβολή πιστοποιητικού επιθεώρησης & συντήρησης ετησίως.

Η εγγυητική επιταγή €30.000/MW κατά την αίτηση για τις αιτήσεις που αφορούν τις κατηγορίες Α1.1-Α.1.3. Περισσότερες λεπτομέρειες στη σελίδα 21 του Σχεδίου.

  • Θα δοθεί μία προειδοποίηση για συμμόρφωση.
  • Αν δεν διορθωθεί το πρόβλημα, το σύστημα μπορεί να αποσυνδεθεί από το δίκτυο σε συνεννόηση με ΔΣΔ/ΔΣΜΚ
  • Τυχόν ποσό χορηγίας δύναται να επιστραφεί αναλογικά στο πάγιο ταμείο του Κράτους.
  • Ετήσια αναφορά παραγωγής.
  • Παροχή προφίλ λειτουργίας του συστήματος αποθήκευσης.
  • Συμμόρφωση με τις απαιτήσεις του ΔΣΜ/ΔΣΔ.
  • Συμμόρφωση με τις πρόνοιες του Παραρτήματος IV του Οδηγού.